نمونه سوالت تستی درس برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات بخش دوم - اول
1عیب های بزرگ راهبرد تولیدبراساس پیش بینی چیست ؟
الف ) کالاهای استاندارد براساس پیش بینی های بلندمدت تقاضای مصرف کننده تولید میشوند.
ب ) دقیق نبودن پیش بینی ها ، منجربه از دست دادن فروش یااجباربه ارائه تخفیفات سنگین برای
فروش محصولات اضافی خواهد بود
ج ) ناتوانی شرکت درتعقیب مداوم تقاضای مشتریان
د ) موارد ب و ج
2فرایند تولید سفارشی انبوه چیست ؟
الف ) توانایی تولید انبوه مطابق سفارش مشتریان
ب ) توانایی تولید انبوه سفارش های اینترنتی
ج ) توانایی تولید انبوه سفارش های خارجی
د ) موارد الف و ب
3مهم ترین نقطه ضعف راهبرد تولیدسفارشی چیست ؟
الف ) حساسیت سیستم به تغییرات کوتاه مدت تقاضای مشتری
ب ) شفافیت بیشتردرتقاضا وجریان کالاها در زنجیره ارزش
ج ) قیمت های متغییرومحرک های فروش برای مدیریت سطوح تقاضا
د ) هرسه مورد
4کدامیک از موارد زیر جزونیروهای 5 گانه مدل رقابتی پورتر هستند ؟
الف ) تهدید تازه واردین – قدرت چانه زنی تامین
ب ) قدرت چانه زنی مشتریان ( خریداران)
ج ) خطرمحصولات یاخدمات جایگزین – رقابت بین شرکتهای موجود در صنعت
د ) هر سه مورد
5برای اکثرسازمانها ، اینترنت تهدید رقبای جدید را ................. می دهد؟
الف ) افزایش
ب ) کاهش
ج ) تغییر
د ) رونق
6قدرت چانه زنی تامین کنندگان یعنی این که :
الف ) تامین کنندگان باوابسته کردن مشتریان به خودوافزایش هزینه جابجایی قدرتمند میگردند
ب ) تامین کنندگان دسترسی خریداران را به اطلاعات مربوط به محصولات افزایش می دهند
ج ) موارد الف و ب
د ) هیچکدام
7کدامیک از عبارات زیر صحیح می باشد ؟
الف ) اینترنت قدرت چانه زنی مشتریان را بطورعمده ای افزایش می دهد.
ب ) وب دسترسی خریداران به اطلاعات مربوط به محصولات وتامین کنندگان راافزایش میدهد
ج ) اینترنت هزینه جابجایی را برای مشتریان کاهش داده وخریداران به راحتی میتوانند از تامین
کنندگان فرعی نیز خرید کنند
د ) هر سه مورد
8شرکت های تلفیقی چه نوع شرکت هایی هستند؟
الف ) شرکت های حقیقی که با عملیات تجارت الکترونیکی ترکیب شده اند.
ب ) شرکت هایی که مستقیما به مصرف کنندگان جنس می فروشند.
ج ) هردومورد
د ) هیچکدام
9مفهوم راهبرد رهبری هزینه برای ایجاد مزیت رقابتی چیست ؟
الف) باید کالاها یا خدمات را با کمترین هزینه در صنعت تولید کرد
ب ) نمونه ای از رهبری هزینه ، سیستم خودکار تکمیلذ موجودی وال مارت است
ج ) مورد الف و ب
د ) هیچکدام
10 مفهوم راهبرد ایجاد تمایز در مزیت رقابتی چیست ؟
الف ) محصولات وخدماتی با ویژگی های متفاوت باید ایجاد کرد
ب ) محصولات متفاوت بهتر باعث می شود شرکت ها ، قیمت ها را بالا برده ومحصولات بیشتری به
فروش می رسد
ج ) موارد الف وب
د ) هیچکدام
11مفهوم راهبرد بازار هدف چیست؟
الف ) بخش کوچکی از بازار هدف را انتخاب کرده ودرکیفیت ، سرعت یا قیمت آن بازار ، بهترین بود
ب ) یعنی محصولات متفاوت بهتر ، قیمت ها را بالا برده ومحصولات بیشتری به فروش می رسد
ج ) یعنی هدف توسعه بازار می باشد
د ) موارد الف وب
12 کدامیک از عبارات زیر مفهوم راهبرد رشد می باشد؟
الف ) آن بازارسهم بازار خودرا افزایش داده ، مشتریان بیشتری بدست آورید یا محصولات بیشتری بفروشید
ب ) باهمکاران تجاری خود درقالب شراکت ، ائتلاف ، مشارکت خاص یاشرکت مجازی همکاری کرد
ج ) یک بازارهدف را انتخاب کرده ودرکیفیت ، سرعت یا قیمت آن بازار بهترین بود
د ) هر سه مورد
13 این تعریف مربوط به کدام یک از موارد زیر است؟
{ با همکاران تجاری خود ، درقالب شراکت، ائتلاف ، مشارکت خاص یا شرکتهای مجازی همکاری کنید }
الف ) راهبرد رشد
ب ) راهبردبازار هدف
ج ) راهبرد ایجاد تمایز
د ) راهبرد اتحاد
14 - مفهوم نوآوری در مدل های جدید کسب وکارچیست ؟
الف ) پیشگام بودن در ایجاد یک مدل جدید راه را بررقبای احتمالی می بندد
ب ) یافتن مشتریان جدید در بازارهای جدید
ج ) نوآوری مستمربا ارایه محصولات وخدمات جدید رقابتی
د ) موارد الف وب
15- مفهوم نواوری درمحصولات متمایز چیست ؟
الف ) کسب مزیت رقابتی ازطریق محصولات منحصربه فرد یا ارزش افزوده
ب ) نوآوری مستمر با ارایه محصولات وخدمات جدید رقابتی
ج ) بهره گیری از محصولات قبلی وتوسعه آنها
د ) هرسه مورد
16- فناوری اطلاعات چگونه می تواند به روش مستقیم به ارزش یک شرکت بیفزاید؟
الف ) با کاهش هزینه های مربوط به یک فعالیت یا زیرگروهی از فعالیت ها
ب ) با افزایش درآمدهای شرکت
ج ) با کاهش ضرر وزیان مربوط به یک فعالیت
د ) هر سه مورد
17- فناوری اطلاعات چگونه می تواند به روش غیرمستقیم به ارزش یک شرکت بیفزایید ؟
الف ) با افزایش درآمد
ب ) با کاهش هزینه
ج ) با کاهش ضرروزیان مربوط به یک فعالیت
د ) هیچکدام
18- منابع یک بنگاه یا سازمان چیست ؟
الف ) دارایی ها وقابلیت هایی که برای درک وواکنش به فرصتها یا تهدیدات بازار در دسترس و مفیدند
ب ) دارایی مالی وفناوری ، مهارتهای مدیریتی ، شهرت وفرهنگ
ج ) سرمایه های فیزیکی – سرمایه های انسانی ومنابع مختلف سازمانی مانند شهرت وفرهنگ
د ) هر سه مورد
19- سه ویژگی مهم منابع که به آنها قابلیت ایجاد مزیت راهبردی می دهند چیست ؟
الف ) ارزش – کمیابی – تناسب
ب ) تمایز – رشد – اتحاد
ج ) نوآوری ، رقابت ، توسعه
د ) هیچکدام
20- سیستم های اطلاعات چند نوع منبع برای بنگاه وسازمان فراهم می کند ؟
الف ) منابع فناوری – قابلیت های فنی – منابع فناوری اطلاعات مدیریتی
ب ) منابع فناوری – منابع اطلاعات – منابع جایگزین پذیر
ج ) منابع فناوری – منابع اطلاعات – منابع تکثیر پذیر
د ) سخت افزار – نرم افزار – شبکه اطلاعات
- ۹۵/۱۰/۱۰