وبلاگ آموزشی ، تحصیلی و اطلاع رسانی - عیسی نجفی

در این وبلاگ نسبت به ارائه خدمات آموزشی ، راهنمایی ، تحصیلی و اطلاع رسانی دانشجویان عزیز که با اینجانب عیسی نجفی درس انتخاب نمودخه بوده اند یا پروژه دارند می پردازیم

وبلاگ آموزشی ، تحصیلی و اطلاع رسانی - عیسی نجفی

در این وبلاگ نسبت به ارائه خدمات آموزشی ، راهنمایی ، تحصیلی و اطلاع رسانی دانشجویان عزیز که با اینجانب عیسی نجفی درس انتخاب نمودخه بوده اند یا پروژه دارند می پردازیم

در عصر نوین توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات ، کانالهای ارتباطی مبتنی زیرساخت ارتباطات نوین نظیر سرویس های تحت وب ایمیل و تحت شبکه موبایل زمینه مناسبی را برای ارتباط موثر برای پیشبرد مقاصد آموزشی و اطلاع رسانی با دانشجویان عزیز فراهم اورده است . در این وبلاگ نیز اینجانب سعی می نمایم تا برای کمک به تکمیل فرایند آموزش و تحصیل دانشجویان عزیز با کمک خود دانشجویان نسبت به ارائه محتواء یا هر انچه به عزیزان کمک برای پیشرفت می نمایم داشته باشم
شما دانشجویان عزیز در هر مورد مرتبط با پست منتشر شده می توانید با ثبت نظرات مرتبط با پست با اینجانب عیسی نجفی در ارتباط بوده باشید بعلاوه از طریق ایمیل najafy1@yahoo.com , najafy12@gmail.com در خدمت شما هستیم

آخرین مطالب

نقش بلوغ سازمان ها در توسعه دولت های الکترونیکی

نیلوفر جهانگیر1

1-دانشجوی کارشناسی فناوری اطلاعات، ش دانشجویی 9202293شیوه ارائه و مطالب علمی و فنی، دانشگاه مهندسی فناوری نوین قوچان

n_jahangir1393@yahoo.com

               

استاد: دکتر عیسی نجفی

 

چکیده

به طور خلاصه، دولت الکترونیک راهکاری مناسب جهت توسعه خدمات دولت به شهروندان با خصوصیاتی مانند هزینه پایین تر از روشهای سنتی، شفافیت بالاتر، خدمات عادلانه و مساوی برای همه و افزایش رضایت عمومی است. با توجه به اهمیت توسعه دولت الکترونیک، در سند حاضر که به درخواست سازمان فناوری اطلاعات ایران تدوین شده است، به بررسی برخی جنبه های توسعه دولت الکترونیک پرداخته ایم. در ابتدا چگونگی شکل گیری دولت الکترونیک و مراحل بلوغ آن و در ادامه مطالعات، برنامه ریزی ها، سیاست ها و اقدامات صورت گرفته در ایران در رابطه با دولت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی

دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات، سازمان، شرکت تجاری، تبادل اطلاعات

 

 

 


1- مقدمه

دولت الکترونیک استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته می‌باشد.

دولت الکترونیک شیوه‌ای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری جدید می‌باشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات وارائه فرصتهای گسترده‌تر برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار را اعطا می‌کند.

دولت الکترونیک، یک دولت ارقامی دیجیتالی بدون دیوار و یک دولت بدون ساختمان و سازمانی مجازی است که خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به مشتریان ارائه می‌دهد و موجب مشارکت آنان در فعالیتهای سیاسی می‌گردد.

دولت الکترونیک یک شکل پاسخگویی از دولت می‌باشد که بهترین خدمات دولتی را به صورت بلاواسطه به شهروندان ارائه می‌دهد و آنها را در فعالیتهای اجتماعی شرکت می‌دهد بنابراین مردم دولتشان را بر سرانگشتان خویش خواهند داشت.

دولت الکترونیک استفاده از فناوری به منظور تسهیل امور دولت از طریق ارائه خدمات و اطلاعات کارا و موثر به شهروندان و شرکتهای تجاری و تولیدی می‌باشد.

دولت الکترونیک ترکیبی از فناوری اطلاعات شبکه تار عنکبوتی جهان‌گستر وب به منظور ارائه خدمات به طور مستقیم به عامه مردم است.[1]

 

۲- مشتریان دولت الکترونیک

حال پس از ارائه چند تعریف کلی از دولت الکترونیک به بررسی مشتریان دولت الکترونیک می‌پردازیم:

مشتریان دولت الکترونیک را می‌توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد:

* شهروندان

* بنگاههای اقتصادی

* موسسات دولتی

مشتریان دولت الکترونیک از طریق پایگاههای تار عنکبوتی دولت الکترونیک می‌توانند در فعالیتهای اجتماعی. سیاسی و اقتصادی شرکت نمایند. یکی از اهداف اساسی دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک می‌باشد که تمامی شهروندان بتوانند در سرنوشت خویش دخالت داشته باشند. با این عمل و با مشارکت گسترده مردم در واقع دولت ماهیتی غیررسمی به خود می‌گیرد و شهروندان می‌توانند بطور کامل با دولت در تعامل باشند.

شهروندان، بنگاههای اقتصادی و موسسات دولتی می‌توانند از طریق دولت الکترونیک فعالیتهای گوناگونی نظیر موارد زیر را انجام دهند :

پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیتهای مالی و اعتباری، شرکت در انتخابات، پرکردن فرم‌های الکترونیک برای مقاصد مختلف، بازدید از موزه‌ها، استفاده از کتابخانه‌های مجازی، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حسابهای مختلف مثل صورت حساب آب و برق و تلفن و گاز، دریافت اجازه ساخت و ساز ساختمان، دریافت اطلاعات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و موارد دیگر.[2]

۳- دولت الکترونیک

بیش از توسعه فناوری های مبتنی بر اینترنت، در سالهای آغازین دهه ۹۰، شرکت های بزرگ به ایجاد شبکه های رایانه ای با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر دست زدند. در آن سالها لفظ تجارت الکترونیک مترادف با مبادله الکترونیکی داده ها بود. ایجاد  توسعه اینترنت و شبکه جهانی باعث خلق فرصت های زیادی برای توسعه و پیشرفت زیرساخت ها و کاربردهای تجارت الکترونیکی، هم در سطح سازمانی و هم در سطح ملی شد. در این میان ظهور و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به دنبال آن گسترش داد و ستد الکترونیکی، مهمترین پیش زمینه برای شکل گیری فعالیت های دولت به صورت الکترونیکی، ایجاد فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه تجارت الکترونیکی بوده است. [3]

۳-۱- شکل گیری مفهوم دولت الکترونیک

پیدایش مفهوم دولت الکترونیکی در پی ظهور و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی از جمله اینترنت بوده است. تغییرات گسترده و عمیقی را اینترنت بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها از روابط انسانی گرفته تا کار، آموزش، تفریح، خرید و غیره داشته است. لزوم ارایه خدمات نوین و کیفی که پاسخ گوی نیازها و انتظارات شهروندان جامعه اطلاعاتی آینده باشد را نمایان می سازد.

روند شکل گیری دولت الکترونیکی بدین گونه آغاز شد که در طول نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ بخش خصوصی کشور آمریکا مسئول ایجاد دولت الکترویکی شد. وجود شبکه جهانی گسترده اینترنت به شکل گیری برخی اقدامات تجاری در شرکت ها منجر شد و نتایج خوب و قابل سنجشی نیز از این اقدام ها حاصل آمد. یکی از مهمترین این نتایج افزایش اثربخشی کارکنان در سازمان ها بود، به گونه ای که در بازده کار آن ها افزایش قابل ملاحظه ای به وجود آمد. هنگامی که فناوری وب جهانی در اکثر بخش های خصوصی به کار گرفته شد. دولت از این حرکت عقب ماند، لذا توجه دولت به این مساله معطوف شد که ارایه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیکی بسیار آسان تر خواهد بود.

عوامل متعددی زمینه ساز پیدایش مفهوم دولت الکترونیکی بوده اند که همگی ناشی از رشد فناوری و پیچیده تر شدن زندگی بشر است. دولت ها برای پاسخ به این پیچیدگی ناگزیرند که اقدام به ایجاد  دولت الکترونیکی نمایند. برخی از عوامل زمینه ساز پیدایش این مفهوم عبارتند از: رشد فناوری به ویژه فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی در بخش فناوری اطلاعات و تطبیق آن با نیازها و شرایط خود، رشد استفاده از اینترنت و عادت کردن مردم به استفاده از آن، تغییر انتظارات شهروندان و بنگاه های اقتصادی، فشارهای ناشی از رقابت و جهانی شدن.

در سال ۱۹۹۶ قانونی در کنگره آمریکا به تصویب رسید که به قانون کلینگ-کوهن معروف شد و به موجب آن سازمان ها و نهادهای دولتی ملزم شدند معماری فناوری اطلاعات سازمان خود را تدوین کنند. مجموع عوامل مذکور اقدام جهت تنظیم و تدوین شاکله سازمانی در زمینه فناوری اطلاعات را برای سازمان ها به ویژه ارگان های دولتی در کشور ایالات متحده ایجاب می کرد.

در سال ۲۰۰۱ شهر گولدن به نیازهای استراتژیک خود در این زمینه پی برد و برای تبدیل این شهر به یک شهر الکترونیکی و نیز پایه گذاری دولت الکترونیک به جای دولت سنتی حاکم بر ای شهر، برنامه ریزی استراتژیک خود را آغاز کرد.[4]

۳-۲-مزایای دولت الکترونیک

جامعه اطلاعاتی ، بسیاری از سازمان ها را وادار می کند تا ابتکارهای مربوط به دولت الکترونیک را جهت نیل به اهداف و موقعیت های ذیل پذیرا باشند :

1. ارائه خدمات دولتی الکترونیک ویکپارچه : سازمان های دولتی ورای ارائه خدمات پیوسته می توانند خدماتی با ارزشی افزوده و منسجم ارائه نمایند . آنها قادر خواهند بود تا به جای سرگردان کردن مردم میان چند اداره یا پایگاه اینترنتی مختلف جهت به دست آوردن تأیید دولتی ، به آنها امکان دهند تا امور خود را تنها از یک نقطه دسترسی انجام دهند .

2. رفع طبقات دیجیتال : دولت ها می توانند امکان دسترسی به فناوری جدید را برای مردم و امکان آموزش های رایانه ای را برای جوانان و سالمندان از طریق برنامه های متنوع فراهم نمایند .


3. امکان آموزش مادام العمر: اندیشه تمام نشدن آموزش با پایان یافتن دوران مدرسه ، امروزه از طریق آموزش از راه دور تحقق یافته است . جامعه ای با نیروی کار فرهیخته که از مختصات دولت الکترونیک است ، نیازمند آن است که به طور پیوسته از آموزش های پیشرفته و فردی برخوردار باشند.


4. بازسازی روابط میان دولت ها با مردم : به جای تأمین خدمات یکسان برای همه ،دولت ها می توانند به کمک فناوری جدید با مردم به صورت افرادی مجزا عمل و به آنها خدمات شخصی ارائه نمایند . در این صورت شهروندان در روابط خود با دولت ، احساس مسئولیت بیشتری می کنند و اعتماد و اطمینان خود را نسبت به بخش دولتی دوباره به دست می آورند .

5. توسعه اقتصادی : دولت ها می توانند با ارائه خدمات پیوسته به بازرگانان آنها را در امورشان یاری دهند . اتصال به شبکه و استفاده از ابزار شبکه ، آن ها را در اموری چون اخذ مشاوره و انگیزه های مالی کمک می کند . به علاوه ، آن ها قادر خواهند بود تا از مزایای به روز بودن، ارتباط نزدیک تر با مشتریان ،ورشد وتوسعه محلی و جهانی بازارهای خود بهرهمند شوند.

6. ایجاد یک نوع حکومت مشارکتی : دولت الکترونیکی می تواند به یک مردم سالاری مستقیم منتهی گردد . هم اکنون نیز برخی دولت ها در سطح محلی ، از مناظره ها و تریبون های آزاد بحث و گفتگو ، و رای گیری های اینترنتی در جهت بهبود فرآیندهای تصمیم سازی خویش حمایت مینمایند.[5]                                                    

۳-۳- معایب دولت الکترونیک

1.  هزینه سنگین آموزش و سرمایه گذاری

2.  وابستگی زیاد به کامپیوتر

3.  شکاف دیجیتالی

4.  خطر حمله های دیجیتالی

 

تاثیر گذاری استاندارسازی فنی تا حد زیادی به این بستگی دارد که با چه کیفیتی در داخل سازمان تعبیه میشود:

·       نقش ها و مسئولیت های روشن در استاندار سازی فنی

·       یکپارچگی در سطح عملیاتی و استراتژیک فرایندهای it خصوصا مدیریت پروژه

·       نهادهای تصمیم گیری و فرایندها برای:

·       برنامه ریزی طرح اولیه ی استراتژیک (استاندار سازی و چشم انداز مورد انتظار )و...

·       تصمیمات سرمایه گذاری it شامل تعریف موجودی های پروژه و معرفی کالاها به بازار به همراه ملاحظات استانداردهای فنیس مربوطه.

·       سطح بلوغ برحسب استاندار سازی فنی آن

·       بلوغ IT  برحسب استاندارسازی فرایندها :

شیوه ای که به واسطه ی ان ساختارها و فرایندها را سازماندهی می کنید .و هر تکنیکی که برای استاندارسازی فنی اتخاذ می کنید باید با سطح بلوغ فعلی در بنگاه اقتصادی شما متناسب باشد .

ورودی:دستگاه های جانبی در it همگی استانذارسازی شده اند.و صرفه جویی تولید انبوه حاصل و تمرکز تخصص در نهایت باعث صرفه جویی های کلانی در هزینه خواهد شد .

استاندار سازی "جعبه سیاه ": فناوری ها.محصولات it   شخص ثالث و ابزارها به عنوان اهداف اجباری برای پرژه ها مقیاس  های حفاظتی و عملیات تعریف شده اند.

استاندار سازی"جعبه  سفید": هدف این استاندار ارتقای کیفیت فنی برنامه ها است.

هر سطح استاندار سازی آرام آرام سطح  قبلی را می سازد.این سطح ها به همراه جزییات بیشتری در بخش های زیر توصیف شده اند. [6]

۴- اهمیت دولت الکترونیک و نقش آن در سازمان

رشد سریع فن آوری اطلاعات خصوصا در دو دهه‌ی گذشته، به عنوان مهمترین عامل تغییر در سطح جامعه و سازمان تلقی می‌شود. ظهور فن‌آوری اطلاعات در عرصه‌ی سازمان‌ها از دهه‌ی 1950 میلادی باعث تغییر فرهنگ سازمانی، سازماندهی مجدد، دگرگونی ماهیت فعالیت‌ها ومولود مفهوم جدیدی با عنوان دولت الکترونیک شده است. از سوی دیگر فراگیر شدن این مفهوم منجر شده تا شکل‌های سازمانی نوین پا به عرصه‌ی ظهور گذاشته و ساختار سازمان‌ها بنا بر نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات به شهروندان الزمات و محدودیت‌هایی را متحمل شوند.

این دولت به شهروندان در هر مقطع زمانی و مکانی خدمت می‌کند. با مدد از این مفهوم شهروند از حالت یک دریافت‌کننده‌ی منفعل اطلاعات خارج و به یک شهروند فعال تبدیل می‌گردد. دراین مقاله با تاکید بر دولت الکترونیک، مزایا، اهمیت و چگونگی تحقق آن به بررسی چشم‌انداز این دولت در سال ۱۴۰۴ می‌پردازیم.

امروزه عدم اهتمام به استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات در کشورهای جهان باعث شده است نوعی تقسیم بندی جدیدی در دنیا به وجود آید در این تقسیم بندی کشورهای جهان به جای کشورهای صنعتی و غیر صنعتی یا توسعه یافته و نیافته، تحت عنوان کشورها و دولت الکترونیکی و غیر الکترونیکی تقسیم بندی می‌شود.و این امر باعث شده یک ( شکاف دیجیتالی) بین کشورها به وجود آید.

دولت الکترونیک در این کشورها، به استفاده‌ی دولت از تکنولوژی اطلاعات، جهت تبادل اطلاعات و خدماتبه شهروندان، قانون گذاری، قضاوت یا اجرا در جهت بهبود کارایی درونی، توسعه، راحتی دسترسی بهتر خدمات عمومی اشاره دارد. این دولت می‌تواند تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی اصلاح کیفیت خدمات و ارائه‌ی فرصت‌های بیشتر برای مشارکت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را فراهم کند.

اثرات دولت الکترونیک بر سازمان

تولید دانش دردنیای کنونی رویکردهای نوینی را پدید آورده که از جمله‌ی آنها مدیریت دانش و مدیریت فناوری اطلاعات است. برای مدیریت دانش، دیگر کار، سرمایه و ماشین‌آلات منابع اصلی تولید ثروت نیستند، بلکه این دانش و دانشگران هستند که به عوامل اساسی و درآمدزا مبدل می‌شوند.

با پیاده سازی دولت الکترونیک، ساختارهای سازمانی تغییر یافته و به صورت کاملا مسطح درمی‌آیند، مرزها و واحدهای سازمانی کمرنگ‌تر شده و تمام فعالیت‌های سازمانی به صورت افقی انجام می‌گیرد. کلیه‌ی فعالیت‌ها و وظایف سازمان بر اساس شبکه‌های اطلاع رسانی طراحی و اجرا شده و کارمندان سازمان‌ها نیاز به حضور فیزیکی در محل سازمان ندارند. آنها شرکای اطلاعاتی سازمان خود بوده و به همین جهت نیز دارای قدرت هستند.از طرفی این کارکنان به صورتی مستمر در حال یادگیری و آموزش خواهند بود و خلاقیت و نوآوری، به مهمترین وظایف آنها مبدل می‌شود.

کارهای سازمان به صورت برخط انجام خواهد شد و مدیریت سازمان بدون واسطه، با مشتریان و ارباب رجوع در ارتباط هستند، فرآیند تصمیم‌گیری شکل غیر متمرکز پیدا می‌کند و زمان تصمیم‌گیری افزایش خواهد یافت. با پیاده شدن دولت الکترونیک، بخش زیادی از کارکنان سازمان‌ها آزاد شده و می‌توان از آنها در کارهای فکری استفاده کرد. [7]

۴- ضرورت ایجاد دولت الکترونیک

 به عنوان ضرورت توجه به اندیشه دولت الکترونیک ، عوامل متعددی را می توان نامبرد که مهمترین آنها عبارتند از :

الف بحران اعتماد به دولت

در دهه های اخیر مردم احساس می کنند که از دولت ها فاصله گرفته اند . این نکته به وضوح در کاهش تعداد رای دهندگان و در نظر سنجی های عمومی مشهود و گویای آن است که اعتماد به دولت ها به پایین ترین حد خود رسیده است . این مسئله به ویژه برای جوانان حقیقت دارد . چرا که در دوره ای زندگی می کنند که در برخی کشورها ضعف های سیاسی و اقتصادی و نیز ضعف های عمومی موجب تکدر ذهن آنان نسبت به دولت و خدمات دولتی شده است . مردم امروزه از خدمات دولتی به عنوان فرآیندی زمان بر ، هزینه بر ، پردردسر یاد می کنند ، در حالی که اندیشه دولت الکترونیک می تواند این تصور را کاملاً تغییر دهد . دولت الکترونیک قابلیت آن را دارد که رابطه میان دولت و مردم را به طور کلی متحول کند و خدمات دولتی را کاملاً بهبود بخشد .

ب خواست مردم

در این مرحله سئوال اساسی آن است که مردم از دولت الکترونیک چه انتظاری دارند ؟

آنچه مردم واقعاً از دولت الکترونیک انتظار دارند ، ارتباط بهتر و ساده تر با نمایندگانی است که به آن ها رأی داده اند . آن ها می خواهند که دولت نسبت به خواست شان بیشتر پاسخ گو باشد و انجام امور و تعاملات میان آنها را بهبود بخشد . مردم می خواهند که نقش مؤثرتری در فرآیند دمکراتیک داشته باشند . در یک نظر خواهی که توسط یکی از مراکز تحقیقاتی امریکا انجام گرفته است ، دو مورد از مهمترین انتظارات مردم از دولت الکترونیک عبارت بودند از : پاسخ گویی بیشتر دولت ، و دسترسی بیشتر و بهتر به اطلاعات دولتی ، آن ها خواهان آن هستند که بتوانند به خدمات دولتی از هر جای ممکن ، خانه ، اداره و یا هر نقطه جغرافیایی دیگر ، بدون هیچ گونه محدودیتی در زمینه ی نحوه ی دستیابی ( از طریق رایانه شخصی ، تلفن همراه ، بی سیم ، تلویزیون شبکه ای ) دسترسی داشته باشند .


پ- نسل جوان دیجیتال

برای نسل جدید رهبران دولتی ، پیشتازان جوانی که صفحه کلیدها و ارتباطات بی سیمی ، بخشی از ابزار ارتباطی شان محسوب می شود ، هجوم فن آوری جدید یک امر محتوم است .

رسانه ی الکترونیک از مدت ها پیش نقش عمده ای در زندگی کودکان و نوجوانان ایفا نموده و اکنون بسیاری از آن ها از داشتن ابزار رسانه ای شخصی خویش در شعف هستند . آنها همچنین در دنیایی رشد می کنند که از شبکه های اطلاعاتی ، ابزار دیجیتال ، و شعار ارتباط ابدی اشباع است . بر اساس مطالعه ی یک مرکز تحقیقات تا سال 2008 میلادی قریب به 70 درصد کودکان 5 تا 18 ساله ، متصل به شبکه خواهند بود .

ت- صرفه جویی در هزینه ها

دولت الکترونیک اگر به خوبی پیاده شود، به معنی کارآمدتر با هزینه ای کمتر برای مردم ( پرداخت کنندگان مالیات ) خواهد بود . دولت الکترونیک ، هزینه ی تعاملات میان مردم و حکومت ونیز میان سطوح مختلف حکومتی را کاهش می دهد . تجربیات سال های اخیر نشان داده است که دسترسی مردم به اطلاعات دولتی از طریق شبکه ، هزینه دولت ها را به طور قابل توجهی کاهش داده است . با تأمین دسترسی عمومی الکترونیک و خدمات پیوسته ، به عنوان اهداف عمومی ، دولت توانسته است کار ایجاد قراردادن اطلاعات به صورت پیوسته در شبکه های خانگی ، فضای خدمت رسان ، طراحی وب ، پایگاه اطلاعاتی و غیره را با هزینه ای کمتر از هزینه های کوتاه مدت ، انجام دهد . دولت ها می توانند خدمت به مراجعین را با به کارگیری ابتکارهای دولت الکترونیک که اقدام های مؤسسه ها و سرمایه گذاری مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکپارچه می سازند ، بهبود بخشند . این ابتکارها می توانند سرمایه های هنگفتی را از طریق صرفه جویی ناشی از کاهش دیوان سالاری های اضافی ، ایجاد نمایند .  [8]

 

۵- مشکلات دولت الکترونیکی

دولت الکترونیکی با وجود مفهومی ساده ، مشکلات زیادی برای دولت ها دارد . مشکل اصلی در روش طراحی نیست بلکه ارایه خدمات به روش مناسب ، معضل اول دولت هاست . دولت ها باید به عنوان یک مجموعه ، قادر باشند اطلاعات دیجیتالی را به خوبی دریافت کنند و زمینه های فنی لازم را برای ارتباطات واحدهای مختلف کشوری با همدیگر ، و همکاری بخش خصوصی و دولتی فراهم سازند . مشکل دیگری که وجود دارد ، فرهنگ و ذهنیت مردم است . تغییر ذهنیت و فرهنگ سنتی در مورد استفاده از خدمات ، هزینه زیادی خواهد داشت . فراهم کردن فضای مناسب ، دورنگه داشتن آن از استفاده های نامناسب ، و فقدان تخصص لازم در انجام تغییرات سریع در فناوری اطلاعات از مشکلات دیگر به حساب می آید .
دومین معضل اساسی دولت ها ، ایجاد روش های قانونی مناسب برای تجارت الکترونیکی است ، چون دنیا در حال حاضر به طرف اقتصاد جهانی دیجیتال حرکت می کند . با این وضعیت ، هرگونه مغایرت قانونی در تجارت های بین المللی بیش تر نمود پیدا می کند . در این مسیر ، دولت ها با مشکل مربوط به مالیات بر تجارت الکترونیکی و نحوه کنترل آن ، امضای الکترونیکی قراردادهای تجاری و کنترل بر برنامه های رمزنویسی قوی موجه هستند
سومین معضل اساسی دولت ها که به نوعی یک مشکل بالقوه به حساب می آید ، نیازمندی روزافزون به دموکراسی و عدم استفاده دمکراتیک از سیستم های دیجیتالی است . با افزایش اقتصاد دیجیتالی ، فناوری از دیدگاه دموکراتیکی ، خنثی یا از آن به غلط استفاده می شود و در نتیجه تنوع را از بین برده و مردم را تشویق می کند تا بر اساس روش های جدید جهانی تعامل کنند .
  [9]

 

۶- توسعه دولت الکترونیک در ایران

اولین موضوع اساسی در پیاده کردن یک دولت الکترونیک, اثبات برتری های فن اوری اطلاعات وارتباطات از طریق مثال های محکم و اساسی است بطریقیکه تمامی شهروندان بتوانند با دلگرمی همکاری کرده و مهمتر از همه خود را درگیر کنند.اصول و مرام اینکار در گرو این حقیقت است که دولت الکترونیک در واقع یک فرصت قابل توجه و حیاطی برای کشورهای درحال توسعه مانند ایران در خصوص پیشبرد و بهبود ساختار عملکرد های دولتی,میسر ساختن کارائی و کاهش فاصله موجود با کشورهای توسعه یافته میباشد. [10]

 

7- نتیجه گیری

امروزه در دورانی زندگی می کنیم که از آن با نام عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود . گرایش به  فناورهای اطلاعات وارتباطات در جنبه های مختلف زندگی انسان باعث شده  که روش های ارتباط اشخاص تغییر کند.اکنون مردم بیشتر به حقوقشان آگاه هستند و سعی میکنندکه توانایی های خودرادر اخذ تصمیمات آگاهانه در جنبه های تأثیر گذار بر زندگی شان توسعه دهند . در همین راستا ایده دولت های الکترونیکی در نقاط  مختلف دنیامورد توجه قرار گیرد و کشورهای توسعه یافته طرح هایی را در جهت  رسیدن به اهداف خود شروع کرده اند. امروزه  دولت الکترونیکی از حد یک ایده و رفتار جدید فراتر رفته وهمه کشورهای توسعه یافته وحتی درحال توسعه ، گامهای موفقی را به سوی این هدف طولانی مدت برداشته اند . امروز افراد جامعه انتظار دارند که کلیه خدمات و سرویس های  دولتی با حداقل هزینه ،‌حداکثر سرعت و حداقل زمان دراختیار آن قرار گیرد ، لذا این امر بسیار حائز اهمّیت است که دولت این توانایی را داشته باشدکه بهترین خدمات رادر کمترین زمان و با بهترین راندمان دراختیار اقشار مختلف جامعه قراردهد. سیستم ها و ابزارهایی که در حال در حال حاضر در ادارات دولتی برای ارایه خدمات و اطلاعات به شهروندان مورد استفاده قرار می گیرند قدیمی بوده وروند کار در دستگاهای دولتی کند است . آنها در جلب رضایت شهروندان موفقیت چندانی ندارند .از سوی دیگر سرمایه گذاری های قابل توجهی در زمینه طراحی و به کار گیری سیستم های جدید در بخش دولتی صورت نمی گیرد ، اما با توجه به اهدافی که برای دولت الکترونیکی مورد نظر است،کشورها فقط در صورتی در پیاده سازی مطلوب دولت الکترونیکی موفق می شوند که سیستم های داخلی بخش دولتی ،‌داده ها واطلاعات و ابزارهای مدیریتی با یکدیگر هماهنگی و سازگار باشند ازسوی دیگر در دولت الکترونیکی هدف بر این است که به جای اینکه زمان و منابع را به پیش پردازش و ورود اطلاعات و سازماندهی آنها اختصاص دهیم بتوانیم قسمت عمده زمان و منابع موجود را به حل مشکلات ، بررسی و ارایه راه حل های شاخص و خدمات دهی مستقیم به استفاده کنندگان خدمات دولتی اختصاص دهند. هرچه دولت ها منابع بیشتر و سرویس های متنوع تری را ازطریق شبکه به شهروندان ارایه دهند ،‌نیاز به وجود یک سامانه دو سویه ارایه خدمات ، ‌بیشتر آشکار می شود .این سیستم دو سویه علاوه بر وادار کردن شهروندان به بهره گیری از شبکه برای دریافت خدمات از دولت ، سبب می شود که سطح مهارتها و فرهنگ جامعه اطلاعاتی نیز ارتقا یابد.  [11]

 

 

 

 

 

 

 

 

مراجع

-مجیدی اردوان، مجموعه کتاب راه دولت، سال1380[1]  [3] [10] [11]

-اینج هنسکی، مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات سال ،مترجم:مهندس میثم محمد پور،1390.  [4] [5] [6] [11]

- Carlo Batini-Gianluigi Viscusi-Daniela Cherubini, ELSEVIER Inc., 2008, “A quality driven methodology for E-Government project planning”.[3] [4] [11]

 

 

- United Nations Public Administration Network (UNPAN), 2010, “E-Government Survey 2010”. [4] [10]

 

     -www.ccw.ir [1] [2] [9] [10] [11]

 

-danesh.rohd.ir [2] [7] [9] [11]

 

-www.arvandfreezone.com  [1] [3] [11]

 

-goomba.ir [4] [5] [6] [10] [11]

 

-fanavari.blogfa.com  [3] [8] [9] [11]

 

-electronic-government.blogspot.com  [3] [7] [11]

 

-iranproblem.persianblog-ir [2] [8] [11]

 

 

  • Eisa Najafy

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی