وبلاگ آموزشی ، تحصیلی و اطلاع رسانی - عیسی نجفی

در این وبلاگ نسبت به ارائه خدمات آموزشی ، راهنمایی ، تحصیلی و اطلاع رسانی دانشجویان عزیز که با اینجانب عیسی نجفی درس انتخاب نمودخه بوده اند یا پروژه دارند می پردازیم

وبلاگ آموزشی ، تحصیلی و اطلاع رسانی - عیسی نجفی

در این وبلاگ نسبت به ارائه خدمات آموزشی ، راهنمایی ، تحصیلی و اطلاع رسانی دانشجویان عزیز که با اینجانب عیسی نجفی درس انتخاب نمودخه بوده اند یا پروژه دارند می پردازیم

در عصر نوین توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات ، کانالهای ارتباطی مبتنی زیرساخت ارتباطات نوین نظیر سرویس های تحت وب ایمیل و تحت شبکه موبایل زمینه مناسبی را برای ارتباط موثر برای پیشبرد مقاصد آموزشی و اطلاع رسانی با دانشجویان عزیز فراهم اورده است . در این وبلاگ نیز اینجانب سعی می نمایم تا برای کمک به تکمیل فرایند آموزش و تحصیل دانشجویان عزیز با کمک خود دانشجویان نسبت به ارائه محتواء یا هر انچه به عزیزان کمک برای پیشرفت می نمایم داشته باشم
شما دانشجویان عزیز در هر مورد مرتبط با پست منتشر شده می توانید با ثبت نظرات مرتبط با پست با اینجانب عیسی نجفی در ارتباط بوده باشید بعلاوه از طریق ایمیل najafy1@yahoo.com , najafy12@gmail.com در خدمت شما هستیم

آخرین مطالب

به نام خدا

مدل های تجارت الکترونیک

محمد امین حسینخانی

دانشجوی ترم 3کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی نرم افزار،دانشگاه فناوری های نوین قو چان

Amin.software.technology.75@gmail.com

چکیده

این مقاله در ابتدا به تعریف تجارت و تجارت الکترونیک میپردازد؛در ادامه سیر تکاملی تجارت الکترونیک  را بیان می کند. و همچنین مزایا و معایب تجارت الکترونیک می پردازد.

ودر پایان به مقایسه تجارت الکترونیک B2BباB2C می پردازیم.

 کلمات کلیدی

تجارت ،تجارت الکترونیک،مدل های تجارت الکترونیک.

به نام خدا

مدل های تجارت الکترونیک

محمد امین حسینخانی

دانشجوی ترم 3کارشناسی ناپیوسته تکنولوژی نرم افزار،دانشگاه فناوری های نوین قو چان

Amin.software.technology.75@gmail.com

چکیده

این مقاله در ابتدا به تعریف تجارت و تجارت الکترونیک میپردازد؛در ادامه سیر تکاملی تجارت الکترونیک  را بیان می کند. و همچنین مزایا و معایب تجارت الکترونیک می پردازد.

ودر پایان به مقایسه تجارت الکترونیک B2BباB2C می پردازیم.

 کلمات کلیدی

تجارت ،تجارت الکترونیک،مدل های تجارت الکترونیک.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-مقدمه

تجارت الکترونیک  را میتوان به بخش های کلی زیر تقسیم کرد:

1-بازاریابی الکتر ونیکی

2-فروشگاه الکترونیکی

3-امنیت در تجارت الکترونیک

4-فرهنگ تجارت الکترونیک

5-تبلیغات در تجارت الکترونیک

6-و................

این مقاله از طریق کتاب و اینترنت در مورد مدل های تجارت الکترونیک جمع آوری شده است .

این مقاله بخش کوچکی از دنیای تجارت الکترونیک را شرح میدهد.موضوع اصلی این مقاله در مورد مدل های تجارت الکترونیک است که همه ی این مدل ها را باهم مقایسه میکنیم.

این مقاله دارای موضوعاتی همچون،تعریف تجارت ،تجارت الکترونیک،تاریخچه، مزایا و معایب تجارت الکترونیکی می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-تجارت و تجارت الکترونیک

تعریف عام تجارت،هر نوع ارائه کالا یا خدمات،که معمولا(نه همیشه) بخاطر پول  انجام می پذیرد.

برای تجارت الکترونیکی تعاریف مختلفی ارائه شده است که اغلب آنها مبتنی بر تجارت گذشته  در استفاده از تجارت الکترونیکی بوده است.

در ساده ترین شکل می توان آن را به صورت انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی تعریف نمود.

تجارت الکترونیک (به انگلیسی: Electronic commerce) فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت است.

هدف از به کار گیری تجارت الکترونیکی،گسترش روشهای قدیمی تجارت نیست، بلکه ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی محسوب می شود.به واسطه این روش جدید،تاجران قادرند محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریدان در سرار جهان مستقل از مرز های جغرافیایی و ملیت ها عرضه کنند.

تجارت الکترونیک از دیدگاه :Clarke

" هر نوع مبادله اطلاعات مربوط به امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی حتی تلفن و فاکس(سال1997)"

تجارت الکترونیک ازدیدگاه اتحادیه اروپا:

"هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی به صورت الکترونیکی تعامل کنند.(سال 2001)"

2-1مزایای تجارت الکترونیک

  1. افزایش فروش

  2. افزایش درآمد

  3. افزایش سرمایه گذاری

  4. افزایش سطح رفاه زندگی مردم

  5. ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های بازرگانی

  6. افزایش فرصتهای جدید شغلی

  7. امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی

  8. جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد

  9. کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل

  10. دسترسی سریع به اطلاعات

  11. عدم حضور واسطه

  12. کاهش هزینه های تبلیغات

2-2معایب تجارت الکترونیک

  1. تأثیر ناشناخته آن بر روابط اجتماعی انسان

  2. کاهش میزان تولید

  3. کاهش تولید شرکتهای ورشکسته

3-خلاصه ای ازسیر تکاملی تجارت الکترونیک 

۱۹۷۹: Michael Aldrich خرید آنلاین را اختراع کرد

۱۹۸۱: Thomson Holidays اولین خرید آنلاین B2B را در بریتانیا ایجاد کرد.

۱۹۹۰: Tim Berners-Lee اولین مرورگر وب را نوشت.

۱۹۹۵: Jeff Bezos، Amazon.com و اولین تجارتی ۲۴ ساعته رایگان را راه انداخت.

۱۹۹۸: توانایی خریداری و بارگذاری تمبر پستی الکترونیکی برای چاپ از اینترنت.

۱۹۹۹: Business.com به مبلغ ۷٫۵ میلیون دلار به شرکتهای الکترونیکی فروخته شد؛ که در سال ۱۹۹۷ به ۱۴۹٬۰۰۰ دلار خریداری شده بود.

۲۰۰۳: Amazon.com اولین سود سالیانه خود را اعلان کرد.

۲۰۰۷: Business.com بوسیله R.H. Donnelley با ۳۴۵ میلیون دلار خریداری شد.

۲۰۱۱: پروژه تجارت الکترونیک آمریکا و خرده فروشی آنلاین به ۱۹۷ میلیارد دلار رسیده‌است که نسبت به ۲۰۱۰ افزایش ۱۲ درصدی داشته‌است.

4-جایگاه تجارت الکترونیک درایران

تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد.

به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است.

از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده‌است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد، البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل درب منزل و یا گارانتی برگشت وجه سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیشبینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی بتدریج جای خود را در میان خریداران پیدا خواهند کرد.

 

 

5-انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک را می‌توان از حیث تراکنش‌ها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتنداز:

1- ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند.

2- ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C): به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان می‌باشد.

3- ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکتها (C2B) :در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکتها می‌فروشند.

4- ارتباط مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C): در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است.

-5 ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A): که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می‌باشد. پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می‌شوند.

-6 ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C): الگویی بین دولت و توده مردم می‌باشد که شامل بنگاه‌های اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک می‌باشد.

-7 ارتباط بین دولت‌ها (G2G): این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد.

5-1مقایسه تجارت الکترونیک B2BباB2C:

حجم تجارت الکترونیک B2B بر حجم تجارت الکترونیک B2C فزونی دارد ولی در کشور های در حال توسعه در سطح پایینی باقی مانده است.

 توسعه تجارت الکترونیک B2B در شرکت های فعال کشور های در حال توسعه به ظرفیت آنها جهت شرکت در زنجیره های تامین جهانی و منطقه ای مرتبط می باشد .

به دلیل اینکه تجارت الکترونیک B2B - به غیر از بخش خدمات - به همان نسبتی که نیاز به زیر ساختار ICT دارد ، نیاز به زیرساختار سنتی و فیزیکی از جمله بنادر ، خطوط آهن و جاده ، خدمات پشتیبانی و معیار های تسهیل تجاری ، که از اصول اساسی زنجیره تامین می باشند ، دارد .

تسهیل توسعه B2B در کشور های در حال توسعه به دلیل رشدی که فراهم می کند مهم است و مهمتر از همه اینکه اهمیت تجارت الکترونیک برای توسعه تنها به دلیل راحتی انجام خرید نمی باشد بلکه به این دلیل است که تجارت الکترونیک به شرکت ها کمک می کند که در تمام مراحل تولید و فرآیند های توزیع خود دستاورد های کارایی به دست آورند که این دستاورد ها باعث پیشبرد رقابت پذیری شرکت ها ، سطوح بالاتر بهره وری و به طور کلی ایجاد درآمد هایی برای اقتصاد می گردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-روش تحقیق

در این مقاله تنها از دوروش استفاده شده است:

1-اینترنت

2-کتاب

 

7-نتیجه گیری

نتیجه آن که تجارت الکترونیک به تجارتی گفته می شود که کالا ها و محصولات مورد نظر را از طریق فضای مجازی و اینترنت  بتوان در سرتاسر جهان به کاربران ارائه داد.

از این مقاله همچنین می توان نتیجه گرفت که،تجارت الکترونیک در ایران خیلی ضعیف است و پشرفت چندانی در این زمینه نکرده است.

تجارت الکترونیک کار کاربران را رحت تر ،سریعتر و بهتر کرده است. با تجارت الکترونیک نه محدودیت زمانی داریم و نه محدویت مکانی.یکی از بخش های تجارت الکترونیک فروشگاه اینترنتی میباشد.

8-تشکر و قدر دانی

لازم است در اینجا از استاد راهنما،دکتر عیسی نجفی کمال قدر دانی و تشکر را بکنم.

و همچنین تشکر فراوان از پدر و مادرم دو گل سر سبد در زندگیم.

9-منابع و مأخذ                                                                                                 

Fa.wikipedia.org-1

2-asemooni.com

tebyan-zn.ir-3

4-www.mrvisitor.ir

5-تجارت الکترونیک از ابتدا تا انتها(شامل تمامی مباحث مرتبط با تجارت الکترونیک)-گردآورنده:نوید زرعی

6-مهندسی ایینترنت وکسب وکار الکترونیکی-ناصر مدیری-پروین شکیبا قاراب-ناشر:مهرگان قلم-چاپ دوم 1390-تهران

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

  • Eisa Najafy

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی